انواع رژیم های کاهش وزن


بهترین درمان برای اضافه وزن و چاقی ، درمانی است که شامل اصلاح رژیم غذایی ، تغییر در فعالیت بدنی و رفتار درمانی همزمان است. به طور کلی ، در تغذیه درمانی چاقی ، نکاتی وجود دارد که باید برای دستیابی به کاهش وزن و سلامتی موفق و همچنین حفظ وزن بدن مورد توجه قرار گیرد. اولین هدف این است که 5 تا 7 درصد از وزن بدن خود را کاهش دهید. به طور کلی برنامه های رژیم غذایی به سه دسته تقسیم می شوند:

  • رژیم کم انرژی (1500-1200 کیلو کالری در روز)
  • رژیم بسیار کم انرژی (کمتر از 800 کیلو کالری در روز)
  • رژیم غذایی حاوی سوخت مواد غذایی است
  • رژیم های غذایی با ترکیبات مختلف درشت مغذی ها

رژیم کم انرژی: رایج ترین نوع رژیم غذایی کاهش وزن است. آنها معمولاً با 1000-500 کیلوکالری انرژی منفی در روز و اغلب 1800-800 کیلوکالری (55٪ کربوهیدرات ، 30٪ چربی و حدود 15٪ پروتئین) طراحی می شوند. این رژیم غذایی معمولاً با کاهش 400 تا 500 گرم در هفته همراه است. از نظر تغذیه ای ، رژیم غذایی سالم باید بتواند نیازهای بدن به ریزمغذی ها مانند ویتامین ها و مواد معدنی را برآورده کند ، علاوه بر تأمین درشت مغذی هایی مانند پروتئین ، کربوهیدرات ها و اسیدهای چرب.

رژیم غذایی بسیار کم انرژی: این رژیم کمتر از 800 کیلو کالری در روز انرژی دارد. به طور معمول ، این رژیم حاوی 100-70 گرم پروتئین ، 80 گرم کربوهیدرات و 15 گرم چربی در روز است. توجه به این نکته ضروری است که این گروه رژیم غذایی باید تحت نظارت دقیق تغذیه انجام شود و حداکثر به مدت 3 تا 6 ماه یا 12 تا 16 هفته تنظیم شود.

رژیم غذایی انرژی بسیار کم را با رژیم ایزو کالری ترکیب می کند: این رژیم ناشتایی است که تمام شده است[1] همچنین به طور روزانه بین رژیم کم کالری (25 درصد از انرژی مورد نیاز فرد که معمولاً کمتر از 800 کیلوکالری در روز است) و رژیم ایزوکالیستی (همان انرژی مورد نیاز بدن) نامیده می شود. به این برنامه با استقامت بیشتر ، حفظ توده عضلانی و کاهش خطر کاهش وزن در مقایسه با رژیم بسیار کم انرژی در برخی از بیماران همراه بوده است.

رژیم غذایی حاوی غذاهای زیر است: یکی از راههای کنترل اندازه وعده غذایی استفاده از غذاهای آماده به جای وعده اصلی است. این روش هم در مرحله کاهش وزن و هم در مرحله تثبیت وزن می تواند در کاهش وزن بسیار مثر باشد ، زیرا دقیقاً میزان کالری و ترکیبات دریافتی را تنظیم می کند.

رژیم های غذایی با ترکیبات مختلف درشت مغذی ها: این نوع رژیم معمولاً 1000-500 کیلوکالری انرژی منفی در روز دارد. این رژیم ها شامل رژیم های کم چرب ، پروتئین کم ، پروتئین بالا ، رژیم غذایی با شاخص گلایسمیک پایین است. از بین تمام رژیم های این گروه ، “رژیم کم کربوهیدرات با شاخص گلیسمی پایین و افزایش پروتئین” بیشترین تأثیر را بر حفظ وزن داشت. طرفداران رژیم های کم کربوهیدرات می گویند یکی از علل همه گیر شدن چاقی استفاده از رژیم های کم چرب و پر کربوهیدرات است که البته به نوع کربوهیدرات های مصرفی نیز بستگی دارد.

توجه داشته باشید که هیچ یک از روشهای فوق متقابلاً برتر نیستند. در طراحی رژیم غذایی ، نیازها و اولویت های افراد و حتی تیپ شخصیتی آنها باید در نظر گرفته شود. عوامل موثر در تعیین نوع رژیم غذایی مناسب برای هر فرد عبارتند از:

  • شدت چاقی: هر چه شدت چاقی و عوارض ناشی از آن بیشتر باشد ، شدت محدودیت انرژی در غذا خوردن بیشتر است.
  • علائم بالینی برای کاهش وزن (مانند نارسایی تنفسی و بیماری های قلبی عروقی)
  • اغلب تلاش می شود در گذشته وزن کم کنید: رژیم غذایی متعادل تر و سطوح کاهش وزن کمتر ، جذاب تر.
  • وضعیت تغذیه فعلی
  • وضعیت روانی اجتماعی فرد: احتمال اختلالات خوردن روانی را باید در فرد در نظر گرفت.

[1]

تغییر روزه-روزه داری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *