توصیه های تغذیه ای مهم در نوروز


ویروس کرونا نام گرفت ویروس کوئید 19
علاوه بر ایجاد اختلال در زندگی روزمره مردم جهان ، از اجرای مراسم سنتی در برخی از کشورها از جمله ایران جلوگیری می کند. در این رابطه ، مقامات بهداشتی از مردم می خواهند روابط اجتماعی و خویشاوندی را محدود کنند.

توصیه ما به شما این است که برنامه های سفر و بازدیدهای نوروزی خود را تا جای ممکن قرار دهید. اما اگر یک جلسه خانوادگی کوچک دارید ، بهتر است از مشاوره استفاده کنید مواد مغذی از چند روز این روزها برای کاهش مشکلات ناشی از آن استفاده کنید.

ابتدا غذاهای پرمصرف نوروزی را معرفی می کنیم:

میوه ها:

این میوه از نظر تغذیه و طعم متفاوت است ، اما ویژگی های مشترکی نیز دارد:

1. حاوی انواع آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که رادیکال های آزاد را برای جلوگیری از بیماری خنثی کرده و اثرات سن را بر بدن می گذارند. (اثر ضد پیری)

2. از آنجا که غذای این گروه عموماً بدون تهیه و فرآیند پخت مصرف می شود ، میزان از دست دادن مواد مغذی و آنزیم های مفید و بسیار ناچیز است.

3. حاوی انرژی کمی است. البته ، حاوی انرژی است و فرض کلی که “میوه شما را چاق نمی کند” اشتباه است و هر 100 گرم میوه برابر با 5-6 قاشق غذاخوری برنج ، کربوهیدرات و انرژی است.

یادداشت های مهم: برخلاف تصور عموم ، میوه های خشک که به دلیل طعم بسیار مورد توجه قرار گرفته اند ، میان وعده یا غذای ناخواسته محسوب نمی شوند و دارای خواص فراوانی هستند که برای گروه میوه ها توضیح داده شده است. اما توجه به این نکته ضروری است که میوه خشک کالری بیشتری در واحد حجم دارد. به همین دلیل است که آنها چنین آجیل هایی هستند که اگر بیشتر بخورید دارای مزایای چاق کننده هستند.

لوبیا:

آجیل ها به گروه پروتئین ها تعلق دارند. قدرت آجیل با مواد مغذی و ویتامین ها است. این گروه دارای مزایا و معایب زیر است:

1. این مقدار زیادی کالری است. استفاده از این گروه از غذاها کالری بالایی برای بدن فراهم می کند ، که باید به درستی محاسبه شده و در بخش غذایی روزانه گروه پروتئین گنجانده شود.

2. دارای محتوای سدیم بالایی هستند. اگرچه میزان سدیم موجود در این غذا به طور طبیعی زیاد نیست ، اما معمولاً در حین آماده سازی نمک به آن اضافه می شود. میزان بالای سدیم برای افراد سالم و افرادی که فشار خون بالا دارند مناسب نیست.

3. بسیاری از آنها با چربی های اشباع نشده در ارتباط هستند ، بنابراین خوردن آجیل مشکلی ایجاد نمی کند. اما روغن ها و چربی ها ، صرف نظر از خوب یا بد بودن آنها ، به ازای هر گرم 9 کیلوکالری انرژی دریافت می کنند.

4- افزایش امید به زندگی می تواند نوع روغن را تغییر داده و از خواص تغذیه ای آن بکاهد.

5- اگر از آن دسته افرادی هستید که در نوروز مقدار زیادی آجیل می خورند ، باید در مصرف غذاهای غیر از گروه پروتئینی ، یعنی گوشت قرمز و سفید ، ماهی ، تخم مرغ و محصولات لبنی دقت کنید.

شیرینی

افرادی که بعد از عید نوروز اضافه وزن پیدا کردند ، شیرینی را بزرگترین مجرم می دانستند. شیرینی ها در گروه غلات قرار می گیرند. آرد شیرین شده نوعی دانه فرآوری شده است که سبوس را از دانه ها برای شکل و طعم بهتر جدا می کند.

از دست دادن سبوس منجر به چندین رویداد مهم در این رژیم شده است:

1. بسیاری از مواد مغذی مانند ویتامین B و آهن موجود در این غذاها از بین می رود.

2. کمبود سبوس باعث افزایش سریع قند خون پس از مصرف این غذا می شود و در نهایت پس از مصرف این غذا در مدت زمان کوتاهی احساس گرسنگی خواهید کرد.

3. سبوس آب زیادی را جذب می کند و سرعت حرکت غذا را در دستگاه گوارش افزایش می دهد. حذف سبوس حجم غذا را در معده کاهش می دهد و همچنین سرعت عبور غذا از روده و ایجاد یبوست را کاهش می دهد.

نکات منفی ذکر شده در بالا مربوط به پودر درمانگر است. حالا فرض کنید می خواهید این آرد شیرینی پزی کنید. حتما مقداری شکر و روغن یا کره و خامه و شیر پرچرب به آن اضافه کنید. از آنجا که این غذاها حاوی ویتامین یا مواد مغذی نیستند ، مصرف طولانی مدت می تواند باعث شود بدن شما به دلیل کالری دریافتی و سوء تغذیه ، ویتامین دریافت نکند. یکی از عوارض سوء تغذیه از دست دادن اشتها است.

توصیه های تغذیه ای مهم در نوروز:

خوردن حداقل 3 وعده غذایی اصلی در روز (صبحانه ، ناهار و شام) را فراموش نکنید.

– در ایام نوروز ، بهتر است چنین برنامه رژیمی را در مواقع دیگری ترتیب دهید و از آجیل و لوبیا به عنوان میان وعده و به میزان متعادل استفاده کنید. آتش حجم غذا می تواند در هر وعده اصلی گنجانده شود کاهش. او به ویژه می خواهد خیلی مختصر غذا بخورد.


صبحانه این یکی از مهمترین غذاهایی است که برای سلامتی و رفاه جامعه بسیار مهم است. بهتر است افراد در تعطیلات از قبل بخوابند تا بتوانند صبح تازه از خواب بیدار شده و صبحانه کامل شامل نان ، شیر ، پنیر ، گردو و غیره را در اسرع وقت بخورند. بهتر است تا حد امکان از کره ، خامه ، دوغ خودداری کنید و از تخم مرغ ، خیار ، گوجه فرنگی ، میوه ها و آب میوه های طبیعی برای ایجاد یک رژیم غذایی عالی برای صبحانه استفاده کنید.

توت ، کشمش و خرما در میوه ها وجود دارد. اگر از آن دسته افرادی هستید که نمی توانید از خوردن میوه در مهمانی صرف نظر کنید ، توصیه می کنیم این ماده را از صبحانه تا زمانی که مصرف آن نیز ممنوع است حذف کنید.

-از آنجا که مصرف قند در ایام عید زیاد است ، مصرف قند و چای را تا آنجا که می توانید محدود کنید.

هرم راهنمای غذا توصیه می کند که 2-4 واحد میوه در روز بخورید. در ایام نوروز ، معمولاً به دلیل در دسترس بودن میوه های زیاد ، مصرف آن در مقادیر زیاد معمولاً بیش از حد و بیش از حد است. بنابراین ، به ویژه اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید ، مصرف میوه را به 2-4 واحد در روز محدود کنید.

– اگر شیرینی می خورید باید سهم نان و برنج را در وعده غذایی کاهش دهید. در چنین شرایطی ، استفاده از سالاد یا سبزیجات و خوردن می تواند علاوه بر ایجاد احساس نارضایتی ، از سوءتغذیه بیش از حد جلوگیری کند.

– با تعیین میزان سهم شیرینی و شکلات در روز و تعداد آجیل مشخص کنید. سهام خود را کنار بگذارید و دیگر درخواست نکنید.

مصرف چربی را کاهش دهید و غذاهای سرخ کرده بخورید. غذای آب پز و بخارپز شده را به عقب بریزید.

می توانید از کدو تنبل ، هویج ، سیب زمینی ، کلم بروکلی و مرغ یک غذای عالی تهیه کنید که ارزش غذایی بالایی دارند و در عین حال کالری زیادی ندارند.

– روزانه 8 تا 11 لیوان آب بنوشید. کاهش مصرف آب در نوروز یکی از عوامل مهمی است که سلامت را به خطر می اندازد.
از سوی دیگر ، مصرف آب از خوردن بیش از حد جلوگیری می کند و باعث نارضایتی شما می شود.

مصرف شیرینی و شکلات در ایام نوروز زیاد است مانند سایر موارد ، می تواند مشکلات سلامتی ایجاد کند. مصرف بیش از حد تنقلات ، شیرینی و شکلات در کودکان امروزه اغلب باعث مشکلات گوارشی مانند درد شکم ، تهوع و استفراغ و همچنین جلوگیری از استفاده از غذای اولیه می شود و ادامه این وضعیت به مدت 2 هفته در تعطیلات مملو از ناخوشایند نیز می شود. به عنوان پیچیدگی ناراحت کننده..

– شیرینی و شکلات می توانند اشتها را به ویژه در کودکان کاهش دهند. بنابراین ، خوردن کمتر آنها با فاصله 2 تا 3 ساعت از غذای اصلی توصیه می شود.

آب نبات و شکلات را دور از چشم نگه دارید. وقتی هر دقیقه شیرینی ها روی میز هستند برای شما منطقی است
شیرینی بریزید.

فعالیت بدنی و ورزش کافی داشته باشید.

موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *