رژیم ناشتا متناوب یا رژیم روزه داری چیست و چگونه کار می کند؟


برنامه ناشتا مختصر

قبل از شروع روزه داری از قبل ، حتماً با مشاور و متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

در هر روز ، حداکثر شش تا هشت ساعت در روز غذا بخورید. به عنوان مثال ، می توانید 8/16 روز را امتحان کنید: هشت ساعت غذا خوردن و 16 ساعت ناشتایی.

روش دیگر که به روش 2: 5 معروف است ، شامل خوردن منظم پنج روز در هفته است. در دو روز آینده ، مصرف انرژی حداکثر تا یک وعده غذایی 500-600 کالری است. به عنوان مثال ، شما در هر روز از هفته به طور معمول غذا می خورید و فقط یک وعده غذایی در روز در روزهای دوشنبه و پنجشنبه می خورید.

دوره های طولانی مدت در صورت عدم خوردن ، مانند روزه داری 24 ، 36 ، 48 و 72 ساعت ، می تواند خطرناک باشد. طولانی شدن بیش از حد بدون خوردن غذا واقعاً بدن را مجبور می کند تا در پاسخ به گرسنگی چربی بیشتری ذخیره کند.

فواید روزه سلا

تحقیقات نشان می دهد که دوره های ناشتایی موقت منجر به چربی سوزی بهتر در بدن می شود.

در اینجا برخی از مزایای روزه داری موقت که با تحقیقات تا به امروز نشان داده شده است ذکر شده است:

اندیشه و حافظه. تحقیقات نشان داده است که روزه داری به طور مداوم حافظه فعال را برای حیوانات و حافظه دهانی را در بزرگسالان بهبود می بخشد.

سلامت قلب. روزه گرفتن همچنین فشار خون را افزایش می دهد و ضربان قلب را آرام می کند و همچنین اقدامات مربوط به قلب.

عملکرد فیزیکی. مردان جوان که به مدت 16 ساعت روزه گرفتند ، با حفظ توده عضلانی ، کاهش چربی را نشان دادند. موش هایی که در روزهای متناوب تغذیه می شدند استقامت بهتری در هنگام فرار نشان دادند.

دیابت و چاقی: در مطالعات حیوانی ، روزه داری متناوب از چاقی جلوگیری کرد و در شش مطالعه کوتاه ، افراد بزرگسال چاق از طریق ناشتایی موقت وزن خود را کاهش دادند.

سلامت بافت: در حیوانات ، روزه داری به تدریج آسیب بافتی را در حین عمل جراحی کاهش می دهد و نتایج را بهبود می بخشد.

آیا روزه گرفتن موقت بی خطر است؟

برخی از افراد از این روش برای کنترل وزن و برخی دیگر برای درمان بیماری های مزمن مانند سندرم روده تحریک پذیر ، کلسترول بالا یا آرتروز استفاده می کنند. اما روزه گرفتن برای همه مناسب نیست.

تأکید می کند که قبل از اینکه مدتی ناشتا (یا هر رژیم دیگری) را امتحان کنید ، ابتدا باید با یک متخصص تغذیه صحبت کنید. روزه گرفتن برای این افراد مناسب نیست:

کودکان و نوجوانان زیر 18 سال

زنان باردار یا شیرده

افرادی که مبتلا به دیابت یا مشکلات قند خون هستند

افرادی که سابقه اختلالات خوردن دارند

به خاطر داشته باشید که روزه داری همیشه می تواند تأثیرات متفاوتی برای افراد مختلف داشته باشد. در صورت بروز اضطراب ، سردرد ، تهوع یا علائم دیگر پس از شروع روزه موقت ، با متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

برای دریافت رژیم غذایی ناشتا با ما تماس بگیرید

مژده رحمانیان ، مشاور متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران

04133310081

www.armooni.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *