مضرات رژیم بدون کربوهیدرات


خطرات رژیم بدون کربوهیدرات را بشناسید

بدن انسان به گونه ای ساخته شده است که در ترکیب متوازن و متناسب از غذاها عمل کند. متأسفانه برخی رژیم ها وجود دارند که سعی می کنند با حذف یک نوع غذا مانند کربوهیدرات ها وزن خود را کاهش دهند. رژیم های غذایی محدود در مصرف کربوهیدرات برای بدن مفید نیستند و می توانند باعث بیماری های مختلفی شوند که برخی از آنها در زیر فهرست شده است. مضرات رژیم بدون کربوهیدرات:

1- سنگ کلیه

سنگ کلیه هنگامی تشکیل می شود که اسید اوریک و اگزالات کلسیم در کلیه متبلور شده و به مرور زمان سنگ تشکیل می دهند. فقط فیبر محلول در کربوهیدراتها باعث کاهش جذب کلسیم ، کاهش میزان کلسیم در ادرار و جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه می شود. توصیه می شود در طول روز حداقل 30 گرم فیبر در رژیم غذایی خود داشته باشید. این امر با رژیم کم کربوهیدرات امکان پذیر نیست.

2- یبوست و عملکرد نادرست روده

برای عملکرد صحیح روده ها ، بدن ما حداقل به 30 گرم فیبر در روز نیاز دارد. الیاف به دو نوع تقسیم می شوند: دسته اول ، الیاف محلول در آب و دسته دوم ، انواع نامحلول در آب. فیبر محلول نقش مهمی در تولید مدفوع و کاهش زمان دفع دارد. رژیم غذایی کم کربوهیدرات فیبر محلول کمی دارد که خطر یبوست را افزایش می دهد و یبوست که به طور مداوم خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. غلات ، آجیل ، میوه ها ، سبزیجات و غلات توصیه شده ، که غنی از فیبر محلول و محلول هستند ، در رژیم غذایی گنجانده شده است. مصرف فیبر خطر ابتلا به یبوست ، سندرم روده تحریک پذیر ، بواسیر و سرطان روده را کاهش می دهد.

3- افزایش کلسترول

رژیم هایی که کربوهیدرات کم و فیبر کمی دارند ، خطر بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهند. این رژیم غذایی افراد را به خوردن مقدار زیادی پروتئین حیوانی ، که حاوی کلسترول و چربی اشباع شده است ، ترغیب می کند. افزایش مصرف این نوع غذا منجر به افزایش میزان کلسترول بد (LDL) می شود که خطر سفت شدن دیواره عروق و حمله قلبی را افزایش می دهد. فیبر که سرشار از رژیم های کربوهیدرات است ، خطر سفت شدن عروق ، بسته شدن و لخته شدن را کاهش می دهد و خطر حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد. یک رژیم غذایی سالم حاوی 10-15٪ پروتئین ، 55-65٪ کربوهیدراتهای غنی از فیبر و 35-25٪ چربی است.

4- پوکی استخوان

پوکی استخوان ، زمانی رخ می دهد که تراکم استخوان کاهش می یابد. به دلیل از دست دادن کلسیم در طولانی مدت رخ می دهد. بسیاری از عوامل غذایی باعث پوکی استخوان می شوند. وقتی میزان پروتئین مصرفی در رژیم غذایی روزانه بسیار زیاد است. کلسیم دفع شده از طریق ادرار نیز بهبود می یابد. تحقیقات نشان داده است که اگر از رژیم غذایی با پروتئین بالا ، رژیم کم کربوهیدرات برای مدت طولانی پیروی می کنید. خطر ابتلا به پوکی استخوان افزایش می یابد. واقعیت این است که کمبود منابع پروتئینی نیز باعث پوکی استخوان می شود. و به همین دلیل است که یک رژیم غذایی سالم باید شامل یک رژیم متعادل برای همه گروه های غذایی باشد.

معایب رژیم بدون کربوهیدرات متخصص تغذیه اصفهان

از دست دادن توده عضلانی و کاهش متابولیسم

هر رژیمی که بدن را از کالری محروم کند در دراز مدت مورد نیاز است. منجر به کاهش متابولیسم و ​​از دست دادن توده عضلانی می شود. از دست دادن عضلات یکی از عوامل اصلی افزایش وزن است. اگر سعی کنیم در مدت کوتاهی وزن خود را کاهش دهیم ، ماهیچه از دست می دهیم. رژیم هایی که وعده کاهش وزن زیاد در کوتاه مدت را می دهند عواقبی مشابه دارند.

6- کمی ورزش کنید

کربوهیدراتها منبع اصلی انرژی بدن هستند. و منبع تغذیه برای ماهیچه ها و مغز هستند. خوردن رژیم کم کربوهیدرات مقدار کمی گلیکوژن در ماهیچه ها و کبد تولید می کند که به نوبه خود عملکرد ماهیچه ها را کاهش داده و باعث ضعف و خستگی می شود. ATP منبع اصلی انرژی ماهیچه ها است. هنگام حرکت ماهیچه ها ، مکانیسم های شیمیایی ATP را تجزیه می کنند تا انرژی را از آن آزاد کنند. فقط مقدار کمی ATP در هر عضله برای انقباض و انبساط ذخیره می شود. و ماهیچه ها به ATP بیشتری نیاز دارند. کربوهیدراتها منبع اصلی تأمین ATP هستند و در صورت عدم وجود ، از اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه استفاده می شود.

این منابع بسیار کارآمد نیستند و به همین دلیل احساس خستگی می کنید. و نمی توانید ورزش کنید و فعالیت بدنی کافی برای کاهش وزن داشته باشید. کربوهیدرات ها فیبر بالایی دارند و به آرامی قند خون را بالا می برند. آنها منبع خوبی از انرژی هستند. این به شما انرژی لازم برای ورزش را می دهد.
بنابراین ، رژیم های کاهش وزن بر اساس مصرف کم کربوهیدرات است. آنها مورد تایید نیستند و گزینه مناسبی برای کاهش وزن نیستند زیرا انرژی کافی برای عضلات و مغز ندارند و احساس ضعف و خستگی و در نتیجه عدم توانایی در ورزش می کنند. رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن ، رژیمی است که برای همه گروه ها و افراد تغذیه مناسب است و احساس ضعف ، خستگی یا گرسنگی نمی کند.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اساسی تغذیه و میزان و نحوه غذا خوردن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه دکتر اینستاگرام کلیک کنید. رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان.


محتوای توصیه شده:

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف گوشت قرمز به طور گسترده ممنوع است

راهکارهای کنترل گرسنگی

دستورالعمل خرید شیر

منابع غذایی آنتی اکسیدان ها

رابطه بین تغذیه و خلق و خو



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *