منبع غذایی آنتی اکسیدان ها دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه در اصفهان


منبع مهم آنتی اکسیدان ها

در قسمت قبل ، دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه در اصفهان ، در مورد آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها صحبت می کند. در این بخش ، ما منابع غذایی آنتی اکسیدانی را مورد بحث قرار می دهیم تا بتوانید تا انتها با ما باشید.

سبزی آور

بیشتر سبزیجات دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان های مهم موجود در سبزیجات شامل ویتامین C ، ویتامین E ، کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها است. برخی از سبزیجات آنتی اکسیدان (بتاکاروتن) بیشتری نسبت به میوه دارند. به طور کلی ، پخت سبزیجات بر محتوای آنتی اکسیدان آنها تأثیر منفی نمی گذارد. سبزیجات مهم شامل کلم بروکلی ، گل کلم ، تربچه و شلغم است. قسمت سبز این سبزی سرشار از گلوکوزینولات است که منبع غنی آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی رایج در آسیا است. تحقیقات زیادی در مورد سیر انجام شده است. اما خواص آنتی اکسیدانی آن هنوز مورد تردید است. با این حال ، مطالعات اثرات ضد باکتریایی و ضد سرطانی سیر را تأیید کرده اند.

آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها |  متخصص تغذیه اصفهان

میوه ها

میوه ها مانند سبزیجات حاوی مقادیر مهمی آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان های مهم در میوه شامل ویتامین C و فلاونوئیدها است. زردآلو و هندوانه همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی کاروتنوئید هستند. میزان ویتامین C موجود در میوه ها متفاوت است. به نظر می رسد میوه های رنگ روشن دارای آنتی اکسیدان بیشتری هستند و میوه ها یا سبزیجاتی که دارای رنگ هستند نیز بیشتر از میوه هایی که فقط پوست رنگی دارند حاوی آنتی اکسیدان بیشتری هستند.

نان و غلات

برخی از غلات حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان هستند. به نظر می رسد غلات سبوس دار دارای محتوای آنتی اکسیدانی بالاتری نسبت به محصولات فیلتر شده باشند. فرآیند انجام شده بر روی دانه می تواند بر روی محتوای آنتی اکسیدان تأثیر بگذارد. اما امروزه برخی از غذاها غنی از غلات کامل هستند ، مانند غلات صبحانه و برخی آنتی اکسیدان ها مفید هستند. افزودن میوه های خشک مانند کشمش به برخی محصولات غلات صبحانه می تواند میزان آنتی اکسیدان آن را افزایش دهد. تحقیقات نشان داده است که نگهداری چنین مواد غذایی باعث کاهش محتوای آنتی اکسیدانی آن می شود.

نوشیدنی

قهوه ، کاکائو و سبز و سیاه از منابع مهم آنتی اکسیدان ها هستند. آنتی اکسیدان مهم این نوشیدنی فلاونوئیدها هستند. غنی بودن و سبکی چای و قهوه نیز نشان دهنده میزان آنتی اکسیدان آن است. افزودن شیر محتوای فلاونوئید را کاهش نمی دهد. در برخی از نقاط جهان ، از تزریق گیاهان بومی نیز استفاده می شود. برخی از این تزریق ها اغلب حاوی آنتی اکسیدان های ناشناخته هستند. زمان خیساندن بر محتوای آنتی اکسیدان نیز تأثیر می گذارد.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اساسی در مورد تغذیه و میزان و نحوه غذا خوردن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه دکتر اینستاگرام کلیک کنید. رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در اصفهان.


مطالب توصیه شده:

غذاها برای حساسیت غذایی بی فایده و مضر هستند

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف گوشت قرمز به طور گسترده ممنوع است

راهکارهای کنترل گرسنگی

دستورالعمل خرید شیر

آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *