همکاری برای جلوگیری از خودکشی


توسط: سیندی مونیکا آگبیمه (MJA، غنا)

پیشینه ای کوچک: نویسنده این کتاب، ند ویزینی، این رمان را در سال ۲۰۰۶ پس از اقامت ۵ روزه خود در یک مرکز بهداشت روان در نوامبر ۲۰۰۴ نوشت. داستان، اگرچه تخیلی تحسین شده است، اما بر اساس تجربیات و مبارزات زندگی واقعی او است. از طریق افسردگی بالینی شدید این نویسنده در ۱۹ دسامبر ۲۰۱۳ در سن ۳۲ سالگی دار فانی را وداع گفت.

شمع امید – به افتخار همه کسانی که در نتیجه خودکشی درگذشتند روشن شد.

گزیده بالا مقدمه ای بود بر نقدی که درباره کتابی که در سال ۲۰۱۸ خواندم نوشتم. عنوان این یک نوع داستان خنده دار است توسط ند ویزینی نوشته شده است و به یاد دارم که نقد را با این واقعیت شروع کردم که این مهم ترین کتاب من بود. آن سال خواندم دلایل زیادی وجود دارد که من هنوز این کتاب را به خاطر می آورم، از جمله شوکی که بعد از خواندن فهمیدم که نویسنده وقتی به زیبایی داستان شجاعت، امید و رستگاری را نوشت، در اثر خودکشی مرده است.

آیا می دانستید که سالانه ۸۰۰۰۰۰ مرگ در سراسر جهان بر اثر خودکشی رخ می دهد؟ (WHO، ۲۰۱۹). آیا می دانید که طبق گزارش انجمن سلامت روان (MHA)، غنا سالانه حدود ۱۵۰۰ خودکشی را ثبت می کند و به ازای هر خودکشی گزارش شده، ۴ مورد گزارش نشده وجود دارد که این تعداد را به نزدیک به ۶۰۰۰ می رساند؟ به ازای هر خودکشی، تقریباً ۱۳۵ نفر غم و اندوه را تجربه می کنند و از راه دور تحت تأثیر قرار می گیرند، زیرا هر روح از دست رفته نشان دهنده یک خواهر یا برادر، والدین، شریک زندگی، فرزند، دوست، همکار یا حتی یک همسایه است. این اعداد برای چنین اتفاقی قابل پیشگیری خیره کننده است.

تعریف دیکشنری ساده می گوید که خودکشی پایان عمدی زندگی فرد است، اما همه ما می توانیم قبول کنیم که هیچ چیز ساده ای در مورد خودکشی وجود ندارد. بر اساس گزارش انجمن بین المللی پیشگیری از خودکشی (IASP)، عوامل ژنتیکی، روانی و اجتماعی-فرهنگی همراه با تجارب تروما و از دست دادن منجر به خودکشی می شود. مسیر خودکشی مطمئناً یک رویکرد واحد نیست، بنابراین رویکرد پیشگیری از خودکشی باید چند سطحی و ترکیبی از تلاش‌های متنوع باشد. همچنین، به نظر می‌رسد که بسیاری از رویکردها در تئوری و ایده‌ها ساخته شده‌اند و کاربرد عملی کافی ندارند، بنابراین آنچه این مقاله به دنبال دستیابی به آن است این است که یک موضع بالقوه واقعی اتخاذ کند و نشان دهد که چگونه یک زندگی متروک که نیاز مبرم به کمک دارد، می‌تواند نجات یابد.

۵. کمپین

در اینجا یک رویکرد ۵ مرحله ای برای پیشگیری از خودکشی به نام “۵ دقیقه رانندگی کنید. هر مرحله بر اساس مثال هایی از موقعیت هایی که هر روز به عنوان فردی با آن مواجه می شویم، بررسی می شود.

مطالعه موردینوشته: جان یک معلم میانسال است که در میانسالی با همسر و دو فرزندش زندگی می کند. او دوستان زیادی دارد که به عنوان همکار همکار هستند، و همه آنها معمولاً در آخر هفته ها در یک بار محبوب وقت می گذرانند. این موضوع در حدود سه سال گذشته ادامه داشته است. اخیراً جان در پاتوق حاضر نشد. او احساس خستگی زیادی می کند و از نظر جسمی و روحی خسته شده است، اما نمی تواند آن را توضیح دهد، زیرا برنامه روزانه اش در پنج سال گذشته تغییر نکرده است. جان نمی تواند هزینه تعطیلات را بپردازد، بنابراین در زمان مرخصی از کار به تدریس خصوصی می پردازد. دوستانش شروع به بازجویی از او می کنند و او بهانه ای می آورد. همسرش خاطرنشان می کند که او بیشتر گوشه گیر است و معمولاً در مورد اینکه چگونه زندگی او به عنوان یک معلم بهترین کاری است که می تواند انجام دهد صحبت می کند.

یک بار سعی کردم در این مورد با او صحبت کنم و او منفجر شد و بیرون رفت. همچنین متوجه شده ام که او شب ها نمی تواند به درستی بخوابد و نگران همه چیز است. او مطمئن است که چیزی اشتباه است اما از ترس عصبانی شدن دوباره او تصمیم می گیرد موضوع را مطرح نکند. فرزندان او اکنون متوجه نوع عجیبی از مرد سرگرم کننده و دوست داشتنی می شوند که آنها را بابا می نامند. همکلاسی های او نیز سعی می کنند طرفدار او باشند و می ترسند که دقیقاً از او بپرسند مشکل چیست. اکثر آنها به کلی از آن اجتناب می کنند. حدود سه ماه بعد، جان را در حالی که در گاراژ خود از سقف آویزان بود، جسد پیدا کردند.

۱. علائم را بیاموزید

توانایی تشخیص علائم تمایل به خودکشی راهی عالی برای آماده کردن فرد برای اقدام و کمک به نجات جان او است. برای برخی از افراد، ممکن است به سادگی جان نباشد، اما برای افرادی که در پریشانی شدید عاطفی هستند، بسیار رایج است که یک یا چند علامت هشدار دهنده خودکشی را نشان دهند. در این صورت می توان کناره گیری او از فعالیت های عادی، دوستان و خانواده، ناامیدی، عصبانیت و تغییرات خلقی چشمگیر را شناسایی کرد. سایر علائمی که باید مراقب آنها بود عبارتند از بی پروایی یا درگیر شدن در رفتارهای پرخطر، افزایش مصرف الکل یا مواد مخدر و احساس به دام افتادن.

۲. یاد بگیرید چگونه کمک کنید

بیشتر اوقات، مردم می ترسند حتی در گفتگو با دوستان خود به خودکشی اشاره کنند، که صحبت کردن در مورد آن را دشوارتر می کند. با نگاهی به مطالعه موردی، همسر جان و همکارانش می‌ترسیدند که سؤالات درست را در زمان مناسب از او بپرسند. همسرش می ترسید از او بپرسد که آیا افکار خودکشی دارد یا خیر. همکارانش هم همینطور مستقیم بودن و پرسیدن سوال در مورد خودکشی باعث می شود که قربانیان بیشتر باز شوند. گوش دادن بدون قضاوت و پاسخ دادن با کلمات محبت آمیز به قربانیان کمک می کند تا دلیلی برای زندگی پیدا کنند. جملات آغازین مانند “من نگران تو هستم، حالت خوب است؟” یا “من شما را می شناسم و اتفاقی در حال رخ دادن است، بیایید در مورد آن صحبت کنیم” راه های عالی برای شروع گفتگو هستند.

۳. مراقبت از خود را تمرین کنید

اغلب اوقات، ما بر سلامت جسمانی تمرکز می کنیم، اما فراموش می کنیم که سلامت روانی به همان اندازه برای سلامت کلی درازمدت ما مهم است. جان خسته بود و هیچ استراحتی نمی کرد. پرداختن به دردهای عاطفی، مانند از دست دادن شغل یا از دست دادن یکی از عزیزان، می تواند به سلامت روان کمک کند. وقت گذاشتن برای خانواده، خوردن غذای سالم، خواب کافی و ورزش، و مدیریت موثر استرس، و سایر شرایط فیزیکی و پزشکی، همگی گام هایی در جهت درست هستند. مهمتر از همه، درخواست کمک زمانی که فرد استرس دارد، راهی عالی برای کاهش هر نوع بار است.

۴. دسترسی

مشکلات انسانی بی پایان هستند و ما اغلب فکر می کنیم که در مبارزه خود تنها هستیم، اما درخواست کمک به ما این امکان را می دهد که بدانیم تنها نیستیم و می توانیم مانند دیگران بر مشکلات خود غلبه کنیم. جان می توانست به یکی از دوستان نزدیک، رهبر مذهبی یا یکی از اعضای خانواده اعتماد کند. او می تواند با صحبت کردن با یک درمانگر کمک حرفه ای بگیرد. در غنا خطوط کمک به خودکشی به سرعت در حال گسترش است و تنها یک سازمان مشترک وجود دارد www.suicide.org که به افرادی که در فکر خودکشی هستند کمک می کند.

۵. اخبار را پخش کنید

صحبت در مورد خودکشی نباید تابو باشد. اگر امروز حداقل به ۵ نفر درباره Take 5 و روز جهانی پیشگیری از خودکشی گفته بودید، برای نجات افرادی مانند جان بسیار تلاش می کردید.

نتیجه

به جرات می توان گفت که ند ویزینی تا حدودی یک متخصص موضوع بود، زیرا به دلیل رویکردش در بحث درباره افسردگی و اضطراب در حالی که در محدوده کمیک ها و داستان های تخیلی باقی می ماند، به خوبی شناخته شده بود. او در حرفه نویسندگی خود موفق بود و به نظر می رسید بر سلامت روان خود و نحوه گذر از آن کنترل داشته باشد، یا حداقل هنرش آن را پیشنهاد می کند.

مرگ او بر اثر این بیماری در اوج زندگی حرفه ای به راحتی نشان می دهد که پیشگیری از خودکشی یک وظیفه جمعی برای جامعه است. والدینی که با آنها ملاقات می کنیم، دوستانی که داریم، ماهیت آموزش و سیاست های مربوط به سلامت روان، همگی تأثیر عمیقی بر نحوه واکنش ما به موقعیت های ناامیدکننده دارند.

داستان ند این واقعیت را برجسته می کند که دانستن اینکه ما در حال عبور از یک آشفتگی عاطفی هستیم برای غلبه بر آن کافی نیست. ما به اطرافیانمان نیاز داریم که به ما کمک کنند تا بدون به خطر انداختن صبر و تشدید تنش، تا انتها حرکت کنیم.

در مورد او، ممکن است یکی از نزدیکان او به دنبال نشانه ها نبوده و سؤالات درستی را مطرح نکرده باشد؟ آیا ممکن است هیچ راهی برای بیان درست غم و اندوه “غیر متعارف” او وجود نداشته باشد؟ آیا می تواند ترکیبی از همه آنها باشد؟ این مجهولات بی پاسخ مانده است.

با این حال، چیزی که ما به طور قطع می دانیم این است که جهان افراد بزرگ بسیاری را در اثر خودکشی از دست داده است، و اگر کسی گامی جسورانه برداشته و با آمادگی بیشتر و در راستای خطوط روشن و متفکرانه به وضعیت نزدیک می شد، می توانست همه این زندگی ها را نجات دهد. پیشگیری از خودکشی . .

برای کسانی که عقب مانده اند، یک سوال دارم. آیا در مورد این خویشاوند یا دوست صمیمی مهم ساکت خواهید بود یا آن گام قهرمانانه و عمدی را برای شنیدن صدای او و کمک به نجات روز برمی دارید؟ توپ در زمین شما است.

منابع

۱. خودکشی (۲ سپتامبر ۲۰۱۹). برگرفته از https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/suicide

۲. ۵ قدم بردارید. بازیابی شده از https://www.take5tosavelives.org/take-5-steps

۳. کتاب جهانی پیشگیری از خودکشی (۲۰۲۰). برگرفته از https://www.iasp.info/wspd2020/wspd-brochure/

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/