ویتامین C ، مزایای آن و میزان مورد نیاز


اگر ویتامین C کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید ، مکمل های ویتامین C می توانند به بیماری هایی مانند زوال عقل کمک کنند. با این حال ، تحقیقات بیشتری برای درک اثرات مکمل ویتامین C بر سلامت سیستم عصبی مورد نیاز است.

هنوز ادعاهایی در مورد ویتامین C اثبات نشده است.

در حالی که ویتامین C دارای مزایای علمی بسیاری است ، ادعاهای بی اساس زیادی نیز دارد که با شواهد ضعیف یا بدون هیچ شواهدی تایید می شود. در اینجا برخی از ادعاهای اثبات نشده در مورد ویتامین C وجود دارد:
جلوگیری از سرماخوردگی
در حالی که به نظر می رسد ویتامین C شدت سرماخوردگی و مدت زمان درمان را برای بزرگسالان 8 درصد و برای کودکان 14 درصد کاهش می دهد ، تداخلی ایجاد نمی کند.

خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد
چندین مطالعه دریافت ویتامین C را با کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها مرتبط کرده اند. با این حال ، اکثر مطالعات نشان می دهند که ویتامین C بر خطر سرطان تأثیر نمی گذارد.
از تماس چشمی محافظت کنید
ویتامین C با کاهش خطر ابتلا به بیماری های چشمی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن مرتبط است. با این حال ، مکمل های ویتامین C هیچ تاثیری در درمان این بیماری ندارند یا حتی می توانند مضر باشند.

می تواند مسمومیت با قلع را درمان کند
اگرچه به نظر می رسد افرادی که مسمومیت با قلع دارند سطح ویتامین C پایینی داشته باشند ، اما هیچ شواهد محکمی از تحقیقات انسانی وجود ندارد که ویتامین C بتواند مسمومیت با سرب را درمان کند.

به طور کلی ، ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که باید از رژیم غذایی یا مکمل دریافت شود. این با بسیاری از فواید مهم سلامتی مانند افزایش سطح آنتی اکسیدان ، کاهش فشار خون ، محافظت در برابر حملات نقرس ، افزایش جذب آهن ، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش بیماری های قلبی و خطر زوال عقل همراه است.

چرا مصرف بیش از حد ویتامین C عوارض جانبی دارد؟

ویتامین C یک ماده مغذی بسیار مهم است که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت می شود. مصرف کافی این ویتامین برای حفظ سیستم ایمنی بدن ضروری است. آنها همچنین نقش مهمی در بهبود زخم ، استحکام استخوان ها و تقویت عملکرد مغز دارند. جالب اینجاست که برخی ادعا می کنند مکمل های ویتامین C مفیدتر از دریافت این ویتامین از طریق غذا هستند. یکی از رایج ترین دلایلی که افراد از مکمل های ویتامین C استفاده می کنند.

مصرف بیش از 2000 میلی گرم ویتامین C در روز می تواند باعث ناراحتی های گوارشی از جمله علائمی مانند اسهال و حالت تهوع شود.

از آنجا که ویتامین C جذب آهن را افزایش می دهد ، مصرف زیاد آن می تواند برای افرادی که دارای سطح طبیعی آهن بالا هستند مشکل ایجاد کند.

مصرف بیش از حد ویتامین C می تواند میزان اگزالات در کلیه ها را افزایش دهد که می تواند باعث ایجاد سنگ کلیه شود.

چقدر ویتامین C کافی است؟
از آنجا که ویتامین C محلول در آب و بدن به میزان زیادی در عرض چند ساعت پس از مصرف افزایش می یابد ، مصرف زیاد آن به ندرت مشکلاتی را برای بدن ایجاد می کند. در حقیقت ، تقریبا غیرممکن است که رژیم غذایی بیش از حد ویتامین C مشکلی ایجاد کند. در افراد سالم ، ویتامین C اضافی که بیش از میزان توصیه شده روزانه مصرف می شود ، به راحتی از بدن دفع می شود. به عبارت دیگر ، باید 29 پرتقال یا 13 عدد فلفل بخورید تا به حداکثر مجاز برسید.
با این حال ، افراد در هنگام مصرف مکمل ها بیش از حد در معرض مصرف بیش از حد ویتامین C هستند و در برخی موارد مصرف بیش از حد ویتامین C ممکن است.

به نظر می رسد همه عوارض جانبی ویتامین C از جمله سوء هاضمه و سنگ کلیه هنگامی که افراد آن را در دوزهای بیش از 2000 میلی گرم مصرف می کنند ، رخ می دهد. بنابراین ، مکمل های ویتامین C را فقط در صورت تجویز پزشک مصرف کنید.

بررسی اجمالی
ویتامین C به طور کلی برای اکثر مردم بی خطر است. به خصوص اگر به جای مکمل کار کند. افرادی که از مکمل های ویتامین C استفاده می کنند در معرض خطر بیش از حد مصرف هستند و عوارض جانبی را تجربه می کنند که شایع ترین آنها علائم گوارشی است. با این حال ، عواقب جدی تری مانند آهن اضافی و سنگ کلیه نیز می تواند ناشی از مصرف بیش از حد ویتامین C باشد.

مژده رحمانیان ، عضو انجمن تغذیه ایران
کلینیک زیبایی و لاغری آرمونی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *