چرا بی دلیل چاق شده ایم؟


علت چاقی امروز چیست؟

چاقی نه تنها در اثر خوردن زیاد ایجاد می شود ، بلکه عوامل زیادی بر افزایش وزن بدن تأثیر می گذارد که فکر می کردید از آنها بی خبر هستید. در این مقاله ، علل چاقی را بررسی می کنیم.

چاقی یک بیماری خطرناک است که می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. اما نکته مهم این است که تقریباً بسیاری از مردم دلایل افزایش وزن و چاقی را نمی دانند و تصور می کنند که همه کارها را درست انجام می دهند و بی دلیل چاق می شوند. به همین دلیل ، در این پست از مجله پزشکی Apple Health ، ما سعی کرده ایم دلایلی را که می تواند باعث افزایش وزن شما شود اما متوجه آن نیستید ، با استفاده از آخرین اطلاعات پزشکی بررسی کنیم. با ما بمان.

چرا بی دلیل چاق شده ایم؟

اول ، باید بگوییم که چاقی بدون علت وجود ندارد و اگر فکر می کنید علت چاقی شما یک مشکل ماوراء طبیعی است ، در اشتباه هستید. دلایل خوردن شما به شیوه زندگی یا وضعیت سلامتی شما بستگی دارد. در حقیقت ، شما نمی دانید چرا در حال افزایش وزن هستید. برخی از افراد نیز تصور می کنند که بسیار کم و درست غذا می خورند و به دنبال دلایلی برای افزایش وزن بدون خوردن زیاد هستند ، اما این تنها صورت مشکل را پاک می کند و کمکی به شما نمی کند.

نکات زیر می تواند یکی از دلایل افزایش وزن و چاقی شما باشد ، اما از آن مطلع نیستید:

ساکت باش

بی تحرکی در روز و به اصطلاح عدم تحرک ، عواملی هستند که بر افزایش وزن و بیماریهای مزمن تأثیر می گذارند. کار روی میز ، تماشای تلویزیون ، رانندگی و استفاده از رایانه و تلفن همه فعالیت های مخفی هستند.

عدم تحرک و چاقی

مطالعه روی 464 فرد چاق و دارای اضافه وزن نشان داد که متوسط ​​زمان نشستن 6.2 ساعت در روزهای کاری و 6 ساعت در روزهای کاری بوده است. مشاغلی که بعد از آن تماشای تلویزیون دنبال می شود بیشترین نقش را برای افرادی دارد که در این مطالعه سکوت می کنند.

ایجاد برخی تغییرات ساده در شیوه زندگی ، مانند ورزش و نشستن کمتر ، می تواند تفاوت زیادی در عدم تحرک و جلوگیری از چاقی ایجاد کند. به عنوان مثال ، یک مطالعه 3 ماهه بر روی 317 کارمند نشان داد که جایگزینی فقط 1 ساعت نشستن و 1 ساعت ایستادن در طول روز باعث کاهش کل حجم بدن ، کاهش اندازه دور کمر و افزایش توده عضلانی می شود.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که گذراندن وقت در پشت صحنه می تواند به طور قابل توجهی در افزایش ناخواسته وزن بدن نقش داشته باشد.

حتی تغییرات کوچک مانند پیاده روی بعد از شام به جای تماشای تلویزیون ، ورزش ، یا استراحت بعد از ناهار ، استفاده از میز ایستاده یا رفتن به محل کار با دوچرخه می تواند به افزایش وزن کمک کند.

مقدار زیادی شکر و شیرینی بریزید

مصرف قند و نوشیدنی معمولی ، مانند شیرینی ، کیک ، نوشابه ، نوشیدنی های ورزشی ، بستنی ، قهوه و انواع قهوه های شیرین به راحتی می تواند به چربی بیشتر بدن شما کمک کند. مصرف زیاد قند و شیرینی علاوه بر اینکه یکی از عوامل چاقی بدون خوردن زیاد است ، می تواند احتمال ابتلا به برخی بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی را نیز افزایش دهد.

در ایالات متحده ، نوشیدنی های قندی بزرگترین منبع قند هستند و با افزایش وزن ارتباط تنگاتنگی دارند. به عنوان مثال ، مطالعه روی 30 مطالعه روی 242،352 کودک و بزرگسال نشان داد که نوشیدنی های قندی با افزایش وزن و چاقی ارتباط دارند.

مطالعه دیگری بر روی 11،218 زن نشان داد که نوشیدن یک نوشیدنی شیرین در روز باعث افزایش کیلوگرم وزن در دو سال می شود.

اگرچه مصرف زیاد شکر و شیرینی برای سلامتی مضر است ، اما قطع مصرف قند توصیه نمی شود و می تواند مشکلات جدی برای سلامتی شما ایجاد کند ، بهتر است مصرف شکر و شیرینی را کمی کاهش دهید.

غذای فراوری شده

غذاهای فرآوری شده شایع ترین علت خوردن هستند و بسیاری از مردم نمی دانند که علت چاقی به دلیل مصرف غذاهای فرآوری شده است. غذاهای بسیار فرآوری شده مانند غلات شکر ، فست فود و غذاهای مایکروویو شامل طیف وسیعی از مواد ناسالم مانند قند اضافه شده ، مواد نگهدارنده و چربی های ناسالم است که قطعاً برای سلامتی شما مضر است و می تواند منجر به چاقی شود.

دلایل چاقی

به عنوان مثال ، یک مطالعه در سال 2019 روی 19،363 بزرگسال کانادایی نشان داد افرادی که غذاهای فرآوری شده می خوردند 32 درصد بیشتر از افرادی که غذاهای فرآوری شده مصرف می کردند ، چاق بودند.

غذاهای بسیار فرآوری شده معمولاً کالری بالایی دارند اما فاقد مواد مغذی ضروری مانند پروتئین و فیبر هستند که به شما احساس سیری می دهد ، که به راحتی می تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود.

خواب ناکافی

خواب برای سلامتی و تناسب اندام بسیار مهم است. خواب ناکافی و سایر آثار منفی می تواند منجر به افزایش وزن شود.

مطالعه بر روی 92 زن نشان داد افرادی که کمتر از 6 ساعت در روز می خوابند دارای شاخص توده بدنی (BMI) و سطح ویسفاتین (پروتئین ترشح شده از سلول های چربی) نسبت به زنانی هستند که 6 ساعت یا بیشتر در روز می خوابند.

بنابراین ، افزایش زمان خواب می تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد خواب شبانه به مدت 7 ساعت یا بیشتر با کاهش 33 درصدی کاهش وزن در مقایسه با خواب کمتر از 7 ساعت همراه است.

اگر کیفیت خواب پایینی دارید ، می توانید با کاهش زمان استفاده از برخی مانیتورها (کامپیوتر ، تلفن همراه یا تلویزیون) قبل از خواب ، میزان مصرف کافئین و خوابیدن در زمان مناسب را کاهش دهید.

غذاهای سالم و مفید نخورید

عدم مصرف غذاهای سالم و مفید می تواند سلامت شما را به خطر بیندازد مانند غذاهای ناسالم و آماده سازی هایی که با افزایش وزن همراه است. در حقیقت؛ وقتی صحبت از تغذیه سالم می شود ، بهتر است غذا نخورید و این باعث می شود بدون خوردن زیاد وزن خود را افزایش دهید.

یک مطالعه 609 بزرگسال دارای اضافه وزن را به دو گروه تقسیم کرد که رژیم غذایی کم چربی و کم کربوهیدرات را به مدت 12 ماه دنبال کردند.

به هر دو گروه آموزش داده شد که حداکثر مصرف سبزیجات ، مصرف قندهای اضافی ، چربی های ترانس و کربوهیدرات های فرآوری شده را محدود کنند ، غذاهایی با حداقل آماده سازی و سرشار از مواد مغذی بخورند و غذاهای زیادی را روی زمین تهیه کنند.

این مطالعه نشان داد که افراد در دو گروه رژیم غذایی به همان میزان -12 پوند (5.4 کیلوگرم) برای گروه کم چرب و 13 پوند (5.9 کیلوگرم) برای گروه کم کربوهیدرات از دست دادند. چنین نتایج نشان می دهد که کیفیت رژیم غذایی مهمترین عامل در کاهش وزن است.

گنجاندن غذا در وعده غذایی کار سختی نیست. سعی کنید به تدریج غذاهای کامل و مغذی مانند سبزیجات ، میوه ها ، آجیل ، تخم مرغ ، آجیل و دانه ها را به وعده ها و میان وعده های خود اضافه کنید.

فشار

استرس مزمن یک مشکل رایج در زندگی است که می تواند علت چاقی شما باشد. سطح هورمون استرس کورتیزول گرسنگی و میل به غذا را افزایش می دهد ، کالری بسیار خوشمزه است ، که می تواند منجر به افزایش وزن شود. علاوه بر این ، تحقیقات نشان می دهد که افرادی که چاق هستند سطح کورتیزول بالاتری نسبت به افرادی که چربی ندارند ، دارند.

وزن را بدون اضافه وزن همراه کنید

ع

جالب اینجاست که مدیریت استرس می تواند منجر به کاهش وزن شود. در یک مطالعه 8 هفته ای بر روی 45 فرد بزرگسال چاق ، افرادی که از تکنیک های آرام سازی مانند تنفس عمیق استفاده می کردند ، کاهش وزن بیشتری نسبت به افرادی که فقط توصیه های استاندارد دریافت می کردند ، تجربه کردند.

برای کاهش استرس ، سعی کنید تکنیک های آرام سازی مانند یوگا ، گذراندن وقت در طبیعت و مدیتیشن را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

شما از اختلالات خاصی رنج می برید

در حالی که دلایل چاقی معمولاً در شیوه زندگی اشتباه و نکاتی که ذکر کردیم قرار می گیرد ، برخی از اختلالات سلامتی نیز می توانند باعث چاقی شوند. در واقع دلایل افزایش وزن بدون خوردن زیاد غذا و حتی فعالیت بدنی زیاد می تواند با این مشکل همراه باشد و هر چقدر هم برای بهبود شیوه زندگی خود تلاش کنید باز هم با تجمع چربی اضافی در خود روبرو خواهید شد. شما. از جمله اختلالاتی که می توانند باعث چاقی شوند عبارتند از:

  • کم کاری تیروئید: این وضعیت ، که بر فعالیت غده تیروئید شما تأثیر می گذارد ، می تواند عامل چاقی باشد و منجر به افزایش وزن یا مشکل در کاهش وزن شود.
  • افسردگی: این حالت روانی رایج با افزایش وزن و چاقی همراه است.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS): سندرم تخمدان پلی کیستیک می تواند با از بین بردن تعادل هورمونی در زنان در سنین باروری باعث افزایش وزن و پیچیده شدن وزن بدن شود.
  • اختلالات پرخوری (BED): BED یک حمله مکرر است که قابل کنترل نیست و می تواند منجر به عوارض بسیاری از جمله افزایش وزن شود.

سایر شرایط مانند دیابت و سندرم کوشینگ نیز با افزایش وزن همراه هستند ، بنابراین برای تشخیص صحیح مراجعه به پزشک بسیار مهم است.

علاوه بر این ، برخی از داروها ، از جمله داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد روان پریشی ، می توانند باعث افزایش وزن شوند. اگر فکر می کنید به دلیل مصرف دارو وزن خود را افزایش داده اید ، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

آخرین کلمه

عوامل زیادی می توانند در افزایش وزن ناخواسته نقش داشته باشند. کمبود خواب ، بی تحرکی و غذاهای فراوری شده یا مصرف زیاد از جمله رفتارهایی هستند که می توانند خطر افزایش وزن را افزایش دهند. با این حال ، پس از مشخص شدن علل چاقی ، چند تغییر ساده مانند تغذیه مناسب ، ورزش و تمرکز بر تغذیه سالم می تواند به شما در تناسب اندام و بهبود سلامت کمک کند.

خط سلامت.com

ncbi.nlm.nih.gov

nhs.uk

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *