کاهش وزن بدن زنان باردار


تغذیه مناسب رکن یک زندگی سالم است و در برخی از دوره های زندگی از اهمیت بیشتری برخوردار است. یکی از حساس ترین و مهم ترین دوره های زندگی یک زن بارداری است. زیرا غذای مصرفی باید به طور همزمان نیاز مادر و جنین را برآورده کند. دستیابی به وزن مناسب در دوران بارداری و حفظ آن در محدوده مناسب ، مسئله مهمی است که باید توسط خانم ها مورد توجه قرار گیرد. کنترل و نظارت بر افزایش وزن در دوران بارداری و تلاش برای حفظ وضعیت مناسب می تواند نقش مهمی در سلامت جنین داشته باشد. عوامل مختلفی بر سلامت مادر و جنین تأثیر می گذارد که یکی از آنها تغذیه مناسب در این دوره است. اگر تغذیه مادران باردار در دوران بارداری مناسب باشد ، افزایش وزن بدن ترجیح داده می شود. افزایش وزن ناکافی با کاهش رشد جنین و زایمان زودرس ارتباط مستقیم دارد. نقایص لوله عصبی در نوزادان مادران چاق شایع تر است. زنان باردار باید تحت شرایط تغذیه ای (کم وزن ، طبیعی ، اضافه وزن یا چاق) وزن خود را افزایش دهند. در همین حال ، افزایش وزن مادر در دوران بارداری یکی از شاخص های واقعی برای کنترل وضعیت تغذیه است. طبق تحقیقات انجام شده ، میزان توصیه شده برای افزایش وزن در دهه های اخیر به طور قابل توجهی تغییر کرده است. اما پس از مطالعات گسترده در حال حاضر ، مشخص شده است که افزایش وزن در دوران بارداری برای همه گروه های زنان یکسان نیست ، بنابراین موسسه پزشکی آمریکا (IOM یا موسسه پزشکی) افزایش وزن بدن را برای زنان باردار بر اساس شاخص توده بدن (BMI). افزایش وزن به ترتیب 18-12.5 ، 11-16.5 ، 11.5-7 و کمتر از 7 کیلوگرم برای زنان لاغر ، طبیعی ، دارای اضافه وزن و چاق است.

لیست افزایش وزن برای زنان باردار بالای 19 سال در بارداری تک نفره بر اساس شاخص توده بدنی قبل از بارداری

BMI قبل از بارداری کیلوگرم / متر2 (وضعیت تغذیه)

محدوده افزایش وزن (کیلوگرم)

کاهش وزن در 13 بارداری اول و بیشتر (کیلوگرم در هفته)

<18.5 (وزن سبک) 12.5-18 0.5
18.5-24.9 (عادی) 11.5-16 0.4
25-29.9 (اضافه وزن) 7-11.5 0.3

30≤ (چربی)

7-9 0.2

الگوهای وزن مهم هستند. کاهش وزن باید تدریجی باشد. متوسط ​​افزایش وزن در سه ماهه دوم و سوم در مادران کم وزن 0.5 کیلوگرم ، در مادران با وزن طبیعی 0.4 کیلوگرم ، در مادران دارای اضافه وزن حدود 0.3 کیلوگرم و در مادران چاق 0.2 کیلوگرم در هفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *