آشنایی با شارژر قطره ای خودرو و شارژ باتری



کد: 140210077746923915




،

اسلامشهر

, ():
اتری ماشین، یکی از اساسی ترین قسمت های هر خودرو می باشد که وظیفه ی روشن کردن و استارت خودرو را به عهده دارد. در واقع زمانی که ماشین روشن و در حال کار است؛ باتری توسط دینام شارژ می شود.باتری در حالت عادی دارای ولتاژ ۱۲.۴ تا ۱۲.۶ ولت می باشد که قادر است جریان ۲۵ آمپر را به مدت ۹ الی ۱۵ ساعت مدیریت کند





آشنایی با شارژر قطره ای خودرو و شارژ باتری

آشنایی با شارژر قطره ای خودرو و شارژ باتری


اتری ماشین، یکی از اساسی ترین قسمت های هر خودرو می باشد که وظیفه ی روشن کردن و استارت خودرو را به عهده دارد. در واقع زمانی که ماشین روشن و در حال کار است؛ باتری توسط دینام شارژ می شود.

باتری ماشین، یکی از اساسی ترین قسمت های هر خودرو است که وظیفه ی روشن کردن و استارت خودرو را به عهده دارد. در واقع زمانی که ماشین روشن و در حال کار است؛ باتری توسط دینام شارژ می شود.باتری در حالت عادی دارای ولتاژ ۱۲.۴ تا ۱۲.۶ ولت است که قادر است جریان ۲۵ آمپر را به مدت ۹ الی ۱۵ ساعت مدیریت کند. پس از این مدت زمان و با عبور این جریان، ولتاژ باتری به ۱۰.۵ ولت خواهد رسید که در این شرایط باتری قادر به روشن کردن خودرو نخواهد بود. سعی کنید باتری ماشین خود را در این شرایط قرار ندهید. چرا که از عمر مفید باتری کاسته خواهد شد. به هر حال ظرفیت ذخیره  باتری خودرو در دماهای شدید و با فرایندهای شارژ و دشارژ، کاهش می یابد.

    در ادامه به بررسی موارد زیر می پردازیم:

شارژ کردن باطری خودرو به صورت داخلی و خارجی

اصول کارکرد شارژر قطره ای

خرید شارژر باتری از فروشگاه های معتبر

شارژ اتوماتیک یا دستی شارژرهای خارجی

انواع شارژر باتری اتومبیل، موجود در بازار

نحوه ی اتصال شارژر به باتری ماشین

نکات ایمنی در خصوص کار با باتری اتومبیل

ارتقای شارژرهای قطره ای با افزودن jump starter

    تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

شارژ کردن باطری خودرو به صورت داخلی و خارجی

خرید باتری ماشین | در شرایطی که ماشین روشن است و دینام ماشین برق تولید می کند؛ باتری خودروی شما نیز شارژ می شود. به این ترتیب در زمانی که خودرو خاموش است؛ برای استارت ماشین، روشن کردن چراغ های ماشین، استفاده از برف پاک کن و … از برق ذخیره شده توسط باطری خودرو استفاده می شود. حال ممکن است باتری خودرو به دلیل استفاده ی طولانی مدت در حالت خاموش بودن خودرو، دشارژ شود. در این صورت باید از یک منبع خارجی برای شارژ کردن باتری استفاده شود.

    شارژرهای خارجی، راهکاری برای شارژ باتری خودرو هستند؛ زمانی که باتری توانایی استارت ماشین و روشن کردن موتور را ندارد. در واقع شارژر باتری از برق متناوب استفاده می کند و ۱۲ ولت برق متناوب را در ولتاژهای نسبتا پایین ارائه می دهد. در نظر داشته باشید که اگر شارژ باتری کاملا تخلیه شده را با ولتاژ بالا انجام دهید؛ منجر به افزایش گازگیری هیدروژن می شود. در چنین شرایطی ممکن است باتری منفجر شود. لذا هنگام شارژ کردن باتری، حواستان به ولتاژ مورد استفاده نیز باشد.

اصول کارکرد شارژر قطره ای

شارژرهای قطره ای رایج و مورد استفاده ی عوام، به این صورت هستند که از جریان ۱ تا ۳ آمپر برای شارژ باتری استفاده می کنند. در چنین حالتی شما به نظارت و مانیتورینگ حالت شناور نیاز ندارید. هم چنین لازم به ذکر است که شارژرهای باتری، انواع آمپراژهای مختلف را تولید می کنند که بسته به نیاز شما می توانند باتری را سریع و یا آهسته شارژ کنند. شاید برای شما سوال پیش بیاید که چرا باید از شارژرهای خارجی برای شارژ باتری استفاده کنیم؟ علت این است که دینام ها برای شارژ باتری­ های کاملا مرده و تخلیه شده، طراحی نشده اند. لذا اهمیت استفاده از شارژرهای خارجی نمود پیدا می کند. ضمن این که دینام ها فقط می توانند مقدار محدودی آمپراژ تولید کنند که ممکن است برای شارژ باتری کافی نباشد.  به طور مثال اگر شما مسافت محدودی را رانندگی می کنید؛ دینام نمی تواند باتری ماشین را کاملا شارژ کند.

خرید باتری پراید | اما تفاوت شارژر قطره ای با شارژر معمولی در چیست؟ شارژرهای معمولی، عمدتا یک ولتاژ و آمپر خروجی یکسان دارند. در حالی که شارژرهای قطره ای، دارای ولتاژها و آمپراژهای متفاوتی هستند که معمولا از آمپراژهای پایینی استفاده می کنند. شاید علت نام گذاری و وجه تسمیه ی این شارژرها، همین استفاده از آمپراژهای کم باشد.

خرید شارژر باتری از فروشگاه های معتبر

    استفاده از شارژر باطری ماشین، در مکان هایی مانند منزل، گاراژ و یا هر مکان دیگری که به پریز برق دسترسی دارید؛ برای شارژ باتری خودرو توصیه می شود. با استفاده از شارژرهای خارجی باتری، می توان انواع باتری های خودرو اعم از باتری خشک، باتری اتمی و باتری اسیدی را شارژ نمود. شما عزیزان می توانید به انتهای سایت مراجعه کرده و انواع و اقسام شارژرهای خارجی را مورد بررسی قرار دهید. سپس با توجه به هزینه ای که می خواهید بکنید و نیاز خود، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. هم چنین در صورتی که به مشورت بیشتر در این خصوص نیاز داشتید و ابهاماتی برای شما وجود داشت؛ می توانید با شماره های مندرج در وب سایت، تماس بگیرید و با مشاوران مجرب فروشگاه ما به مباحثه بپردازید. مشاورین مذکور، همه روزه به صورت تمام وقت آماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان می باشند.

    مجموعه ی ما سال هاست که در زمینه ی توزیع انواع شارژرهای باتری به سراسر کشور فعالیت دارد. در طی این سال های فعالیت، مجموعه ی ما اعتماد و رضایت مخاطبین و مشتریان خود را به دست آورده است. شما عزیزان می توانید در قسمت نظرات، کامنت های مشتریان سابق و دائم شرکت ما را مورد بررسی و تفقد قرار دهید و با اطمینان کامل و خاطری آسوده، نسبت به خرید باتری از ما اقدام نمایید. اعتماد و رضایت شما سرمایه ی ماست.

شارژ اتوماتیک یا دستی شارژرهای خارجی

    در این قسمت از مقاله به بررسی روش های مختلف شارژ باتری خودرو می پردازیم:

در روش شارژ اتوماتیک باطری ماشین، توسط شارژر خارجی، باتری در زمان طولانی تری به صورت کامل و با اعمال ولتاژ کم شارژ خواهد شد. با اعمال ولتاژ پایین و خروجی آمپر کم، حدود ۸ ساعت طول خواهد کشید تا باتری خودرو به صورت کامل شارژ شود.

روش دوم شارژ باتری، شارژ سریع یا تند است که به صورت دستی یا Manual انجام می شود. در این روش می توان آمپر بالاتری را در زمان کمتری به باتری اعمال کرد. به این ترتیب باتری سریعا شارژ می شود. انجام این روش در زمان هایی که محدودیت زمانی وجود دارد؛ توصیه می شود. در نظر داشته باشید که اگر بخواهید همیشه از این روش استفاده کنید؛ ممکن است از عمر مفید باتری شما کاسته شود. چرا که حرارت ناشی از عبور جریان و اتلاف، باعث از بین رفتن صفحات باتری به مرور زمان می شود. با این روش می توانید باتری اتومبیل خود را در عرض نیم ساعت تا یک ساعت به طور کامل شارژ کنید.

انواع شارژر باتری اتومبیل موجود در بازار

    شارژ باتری با استفاده از شارژرهای خارجی، برای زمان هایی که باتری شما کاملا تخلیه و دشارژ شده است؛ توصیه می شود. حال در این قسمت به معرفی انواع شارژرهای موجود در بازار می پردازیم.

خرید باتری 206 | شارژر قطره ای (Trickle): شارژر مزبور از شارژ بیش از حد باتری (Over Charge) نمی تواند جلوگیری کند و به عبارتی فرایند شارژ باتری پس از شارژ کامل آن، متوقف نخواهد شد. در این صورت کاربر باید مراقب زمان شارژ و میزان شارژ باتری باشد. چرا که در غیر این صورت منجر به آسیب رسیدن به باتری و کاهش طول عمر آن خواهد شد.

شارژر باتری شناور (Float): این نمونه از انواع شارژرها، دارای سیستمی اتوماتیک و هوشمند هستند که هنگام شارژ کامل باتری از شارژ شدن بیش از حد آن جلوگیری می کنند. در واقع یک حالت امنی برای باتری هنگام استفاده از این شارژرها وجود دارد. به این شارژرها، شارژرهای هوشمند نیز می گویند که پس از اتمام پروسه ی شارژ به حالت تعمیر و نگهداری باتری تغییر حالت می دهند .

لازم به ذکر است که برای خرید کابل شارژر نیز باید دقت فوق العاده ای به خرج دهید. چرا که هر چه کابل، آهسته تر جریان برق را عبور دهد؛ طول عمر باتری خودرو نیز بیشتر خواهد بود. میزان دقت و عملکرد شارژرها، بسته به برند و قیمت آن ها می توانند متغیر باشند. شاید این سوال شما هم باشد که آیا می توان هنگام شارژ شدن باتری، ماشین را روشن کرد؟ با توجه به نوع شارژر، پاسخ می تواند مثبت و یا منفی باشد ولی در اغلب موارد پاسخ مثبت است.

نحوه ی اتصال شارژر به باتری ماشین

    هنگامی که می خواهید برای شارژ باتری، از شارژر استفاده نمایید؛ قبل از آن باید مراحلی را پشت سر بگذارید. انجام این روش به صورت اصولی و دقیق باعث افزایش طول عمر باتری اتومبیل شما خواهد شد.

ابتدا باید از خاموش بودن شارژر مطمئن شوید. اگر به هر دلیلی اطمینان ندارید؛ شارژر را از برق بکشید.

کابل مثبت شارژر را به نقطه ی اتصال کابل مثبت روی صفحه ی باتری متصل کنید.

در این مرحله باید کابل منفی شارژر را در زمین خاکی فرو ببرید. نکته ی مهمی که در این قسمت حائز اهمیت است و ذکر آن بسیار مهم است؛ این است که اگر می خواهید کابل منفی شارژر را به محل اتصال کابل منفی روی باتری متصل کنید؛ باید حواستان را به شدت جمع کنید که در مدت شارژ شدن باتری، آن را اصلا تکان ندهید و حتی به آن دست هم نزنید.

در این مرحله شما باید تنظیمات مربوط به ولتاژ و آمپر را بر روی شارژر انجام دهید.

در مرحله ی آخر شما باید شارژر را روشن کنید یا آن را به برق متصل کنید. اگر شارژر مجهز به تایمر است؛ آن را نیز فعال نمایید.

    در کل در نظر داشته باشید که روش های مختلفی برای شارژ کردن باتری های خودروهای مختلف وجود دارد که یکی از آن ها استفاده از شارژر خارجی است. سایر روش ها عبارتند از استفاده از دستگاه جوشکاری، ترانس، آداپتور معمولی، آداپتور لپتاپ و پنل خورشیدی . از بین این روش ها ، روش های ترانسفورماتور معمولی و دستگاه جوشکاری روش های ناکارآمد و حتی در بعضی موارد خطرناک هستند.

نکات ایمنی در خصوص کار با باتری اتومبیل

    باتری ماشین، یکی از مهم ترین و حساس ترین قسمت های برق ماشین است که هنگام کار و فعالیت با آن باید نکات زیادی را مد نظر قرار دهید تا اتفاق بد و ناگواری رخ ندهد.

در نزدیکی باتری خودرو، شعله ی آتشی قرار نگرفته باشد.

۲-     محیطی که در آن کار می کنید؛ مجهز به سیستم تهویه مطبوع مطلوبی باشد.

هنگام کار با باطری ماشین، حتما از دستکش محافظ و عینک محافظ استفاده کنید.

حتما حین کار با باطری خودرو، از لباس کار مناسب آستین بلند استفاده کنید.

در نظر داشته باشید که حتما باتری سالم را شارژ کنید و از شارژ باتری معیوب و خراب خودداری کنید.

ارتقای شارژرهای قطره ای با افزودن jump starter

    سازندگان شارژرهای قطره ای، جهش استارتر را به این دستگاه اضافه کردند. اما برای شارژ باتری به این روش به ۲ نفر نیاز است. یک نفر وظیفه دارد که سوئیچ را بچرخاند و یا دکمه ی روی شارژر را فشار دهد و نفر دیگر باید موتور را روشن کند. زمانی که حالت جهش استارت روشن است؛ شارژر، باطری خودرو را با یک پالس با آمپراژ بالا شارژ می کند. البته باید بگوییم که با الهام از شارژرهای شناور و با پیشرفت تکنولوژی، شارژرهای قطره ای نیز مجهز به تشخیص میزان شارژ باتری شده­اند. یعنی زمانی که شارژ باتری تکمیل می­شود؛ به صورت خودکار و اتوماتیک، رسیدن جریان برق به باتری توسط شارژر نیز متوقف می­شود.

    ضمن این که حتی هنگام تعمیر ماشین نیز می­توانید شارژر را باتری متصل کنید تا باتری اتومبیل شما نخوابد. به این ترتیب زمانی که شارژ باتری تکمیل شود؛ فرایند شارژینگ متوقف خواهد شد. سپس هنگامی که ۲۰ درصد از شارژ باتری افت پیدا کند؛ مجدد پروسه  شارژ کردن باطری آغاز خواهد شد. از شارژرهای مذکور می توانید برای اطمینان از شارژ کامل باتری ماشین هایی که مدت هاست استفاده نشده اند؛ بهره بگیرید. هم چنین طبق ادعای سازندگان این باتری ها، می توان از شارژرهای مزبور برای مدتی طولانی استفاده کرد؛ بدون این که مشکلی برای باتری به وجود بیاید. به هر حال همیشه شارژر، باتری و اتصالات را چک کنید تا از بروز هرگونه حادثه و ایجاد خسارت، جلوگیری کنید.

 در پایان از همراهی گرم و صمیمانه ی شما بزرگواران کمال سپاسگزاری را داریم . امیدواریم با مطالعه ی مقاله ی پیش رو توانسته باشید اطلاعات مفیدی را در خصوص شارژ باتری ماشین، کسب کنید.

### پایان خبر رسمی



Source link