لوله پلی اتیلن آبرسانی را بهتر بشناسیم



کد: 140207267638723727




،
():
یکی از پرکاربردترین انواع لوله پلی اتیلن تک جداره فشار قوی، لوله پلی اتیلن آبرسانی است. این لوله ها در سایزهای 25 تا 1200 میلیمتر و فشارهای کاری 6 تا 16 بار (بنا به درخواست مشتری، تا فشار کاری 25 بار هم، قابلیت تولید دارد)، به رنگ مشکی روانه بازار می‌شوند.




لوله پلی اتیلن آبرسانی را بهتر بشناسیم

لوله پلی اتیلن آبرسانی را بهتر بشناسیم

همان‌طور که می‌دانیم، در سال‌های اخیر، استفاده از لوله های فلزی، چدنی، آزبست، سیمانی، GRP و …، به دلیل مواجهه با مشکلاتی چون پوسیدگی، زنگ‌زدگی، طول عمر پایین و سنگین‌وزن بودن، بسیار محدود شده است. همین عوامل سبب شده که ورود لوله پلی اتیلن آبرسانی به شبکه‌های انتقال آب و کمرنگ‌شدن نقش سایر لوله ها، کمک بسیار شایانی به سیستم آبرسانی باشد. لوله پلی اتیلن آبرسانی شامل لوله پلی اتیلن آب شرب و لوله پلی اتیلن آب غیرشرب می‌شود.

لوله پلی اتیلن آبرسانی، با استفاده از گرانول‌های پلی اتیلن سنگین، که شامل سه گرید HDPE63، HDPE80 و HDPE100 می‌شود، در کارخانه‌های تولیدکننده لوله، تولید می‌شوند. لازم است بدانید که در طی سال‌های اخیر، بهره‌مندی از گریدهای HDPE63 و HDPE80 منسوخ شده و گرید HDPE100 با ارائه خواص فوق‌العاده‌ای که دارد، توانسته است به عنوان پرمصرف‎ترین ماده اولیه، محبوبیت ویژه‌ای را بین تولیدکنندگان کسب کند.

از آنجا که لوله پلی اتیلن آبرسانی، برای مصارف آب شرب و غیرشرب مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید دقت کرد که لوله‌هایی که قرار است برای انتقال آب شرب و مصارف انسانی به کار گرفته شود، حتماً از مواد اولیه مرغوب و باکیفیت تهیه شود.

در حقیقت، گرانول‌های HDPE100 لازم برای تولید لوله های انتقال آب شرب، باید Food Grade بوده و از استانداردهای کافی برخوردار باشد؛ به نحوی که هیچ تغییری در بو یا مزه آب داخل لوله اتفاق نیفتد.

در سال‌های گذشته، روی سطح خارجی تمامی لوله های آبرسانی، خط نشانه آبی‌رنگ وجود داشت که سبب تمایز آن از سایر لوله ها می‌شد، اما در حال حاضر، این الزام برای تولید لوله پلی اتیلن آبرسانی برداشته شده است.

در کارخانه‌های تولیدکننده لوله، باید تمامی الزامات قید‌شده در متن استانداردهای ملی و بین‌المللی INSO 14427-2 و  ISO 4427 برای تولید لوله پلی اتیلن آبرسانی، رعایت شود. از جمله این الزامات می‌توان به مشخصات ابعادی از جمله: ضخامت و دوپهنی لوله و همچنین تمامی تست‌هایی که باید بر روی لوله انجام داد تا از کیفیت تولید آن مطمئن شد، اشاره کرد.

جالب است بدانید که لوله پلی اتیلن آبرسانی از سایز 25 تا زیر 315 میلیمتر، برای خطوط انتقال آب داخل شهری و از سایز 315 تا 800 میلیمتر برای خطوط انتقال آب بین شهری استفاده می‌شود.

شایان ذکر است که برای محاسبه قیمت لوله پلی اتیلن آبرسانی، فاکتوری با نام ضریب وزنی وجود دارد که یکای آن، کیلوگرم بوده و برای هر لوله با سایز و فشار کاری مشخص، مقدار آن ثابت است. به عنوان مثال: ضریب وزنی لوله پلی اتیلن آبرسانی سایز 200 میلیمتر 6 بار، برابر است با 4.69 kg .

با توجه به اینکه، ضریب وزنی هر لوله، عبارت است از وزن یک متر از آن لوله؛ برای محاسبه قیمت لوله ها، باید ضریب وزنی هر لوله را در متراژ آن ضرب و سپس حاصل‌ضرب را در قیمت پایه‌ای که هر شرکت برای فروش لوله‌ها تعریف می‌کند، ضرب کرد.

برای لوله های هم سایز، هر چقدر فشار کاری بیشتر می‌شود، لوله ضخیم‌تر شده و ضریب وزنی آن افزایش می‌یابد؛ در نتیجه، قیمت آن بیشتر می‌شود.

نکته‌ای که باید برای نصب لوله پلی اتیلن آبرسانی در نظر داشت این است که، این لوله ها باید حتما زیر خاک مدفون شوند. علت این موضوع این است که اولاً لوله پلی اتیلن، به نسبت سایر لوله ها، ضریب انبساط حرارتی بالایی دارد، ثانیاً، در معرض نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش قرار گرفتن، به لوله پلی اتیلن آسیب می رساند. پس برای محافظت از این لوله‌ها، باید نصبشان با ترانشه باشد.

ویژگی‌های لوله پلی اتیلن آبرسانی

  • قابل بازیافت‌بودن
  • تحمل فشار بالا
  • سبک‌وزن بودن و سهولت در جابجایی و حمل
  • مقاوت در برابر زلزله و رانش زمین
  • مقرون‌به‌صرفه بودن
  • طول عمر بالا (حتی بالغ بر ۵۰ سال)
  • مقاومت در برابر خوردگی، پوسیدگی، زنگ‌زدگی
  • مقاومت در برابر انسداد و گرفتگی به خاطر سطح داخلی صاف و صیقلی
  • انعطاف‌پذیری بالا و آسان‌کردن فرآیند جوشکاری برای نصب

کاربردهای لوله پلی اتیلن آبرسانی

  • انتقال آب غیرشرب برای مصارف کشاورزی، آبیاری و …
  • انتقال آب شرب در مناطق شهری و روستایی
  • انتقال آب با سختی بالا و انتقال آب دریا
  • سیستم‌های خنک‌کننده صنایع

نکاتی در مورد خرید لوله پلی اتیلن آبرسانی

  • مواد اولیه مورد استفاده در تولید لوله‌ها باید مرغوب و باکیفیت بوده و از پتروشیمی‌های معتبر خریداری شده باشد. در واقع خریداران لوله پلی اتیلن، باید حتما گزارش تمامی تست‌ها و مشخصات فنی و ابعادی را از تولیدکننده‌های لوله دریافت کنند.
  • قیمت لوله باید به نسبت کیفیتی که تحویل مشتری می‌شود، مقرون‌به‌صرفه باشد.
  • باید توجه کرد که مواد مصرفی حتماً PE100 بوده و از مواد PE80 استفاده نشود (مگر به درخواست خود مشتری).
  • لوله‌ها را باید از تولیدکننده‌های معتبری که تمامی استانداردها را در حین و بعد از تولید رعایت می‌کنند، خریداری کرد.
  • اطلاعاتی چون: نام شرکت تولیدکننده (یا برند تجاری آن شرکت)، تاریخ تولید، سایز و فشار کاری لوله و استانداردی که برای تولید لوله رعایت شده است، باید حتماً بر روی لوله حک شده باشد.

کلام آخر

با توجه به کاربرد گسترده لوله پلی اتیلن آبرسانی در صنعت پلی اتیلن، شرکت آبان بسپار پارسیان تلاش می‌کند تا در کنار تولید اتصالات پلی اتیلن، تأمین‌کننده لوله های پلی اتیلن گوناگون از جمله لوله پلی اتیلن آبرسانی، به مشتریان خود باشد. درصورت تمایل و نیاز به خرید انواع لوله و اتصالات پلی اتیلن، لطفاً از طریق پل ارتباطی 021-22378764 با همکاران ما تماس بگیرید.

### پایان خبر رسمی