تفاوت کاربرد و قیمت پلی اتیلن و پلی پروپیلن



کد: 140201097215622514




،
():
یکی از مهمترین مواردی که در پروژه های تاسیسات آب و فاضلاب یا انتقال مواد شیمیایی و… باید مورد توجه قرار دهید تفاوت پلی اتیلن و پلی پروپیلن است.



تفاوت کاربرد و قیمت پلی اتیلن و پلی پروپیلن




تفاوت کاربرد و قیمت پلی اتیلن و پلی پروپیلن



تفاوت کاربرد و قیمت پلی اتیلن و پلی پروپیلن




تفاوت کاربرد و قیمت پلی اتیلن و پلی پروپیلن



تفاوت کاربرد و قیمت پلی اتیلن و پلی پروپیلن




تفاوت کاربرد و قیمت پلی اتیلن و پلی پروپیلن

از آنجا که امروزه استفاده از لوله های غیرفلزی در اولویت این پروژه ها است از همین رو اولویت اصلی انتخاب لوله هایی به تناسب کاربری مورد نظر است. در این مقاله درباره تفاوت پلی اتیلن و پلی پروپیلن بیشتر توضیح خواهیم داد تا در نهایت بتوانید با شناخت این تفاوت ها بهترین انتخاب را در زمان خرید داشته باشید.

 مقایسه ساختار پلی اتیلن و پلی پروپیلن

در شناخت بهتر لوله های پلی اتیلن و پلی پروپیلن نخستین نکته مهم دانستن ساختار این دو نوع لوله است، ساختار آن در واقع همان مواد اولیه ای است که در تولید این لوله ها مورد استفاده قرار گرفته اند. در واقع آنچه بین انواع لوله تفاوت ایجاد می کند همین تفاوت در ساختار آن ها است. منظور از ساختار همان خواص فیزیکی و شیمیایی است که در نهایت منجر به کاربری های خاص آن ها می شود.

ساختار پلی اتیلن

لوله های پلی اتیلنی که به اختصار pe نامیده می شوند مقاومت بالایی در برابر خوردگی، ضربه، ساییدگی و پوسیدگی دارند. این موضوع سبب شده تا بتوان به راحتی از این لوله ها در مناطق حادثه خیز که در معرض زمین لرزه یا رانش است استفاده کرد. از دیگر ویژگی های ساختاری این لوله ها می توان به مقاومت آن در برابر اشعه نور خورشید اشاره کرد. علاوه بر اینکه این لوله ها در اتصالات بسیار محکم و مقاوم است از همین رو می توان با اطمینان از عدم نشتی از آن استفاده کرد. انعطاف پذیری از دیگر ویژگی های لوله های پلی اتیلنی است که در کنار وزن سبک، سبب شده تا استفاده از آن برای مشتریان بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه باشد. در نظر داشته باشید که در خرید اتصالات پلی اتیلن، قیمت آن نیز متاثر از میزان ابعاد و اندازه لوله های پلی اتیلنی است که در پروژه مورد استفاده قرار می گیرد.

ساختار پلی پروپیلن

 لوله های پلی پروپیلنی را با عنوان pp می شناسند. این لوله ها نیز در برابر خوردگی و پوسیدگی مقاومت زیادی دارد. علاوه بر اینکه مقاومت دمایی این لوله ها در تماس با سیالات سرد و گرم بسیار بالا است. لوله های pp در برابر تنش های دمایی به ویژه یخ زدگی و ضربه نیز مقاومت زیادی دارد. از آنجا که سطح داخلی این لوله ها صیقلی است از همین رو به رسوب گیری این لوله ها به حداقل می رسد. لوله های پلی پروپیلنی بسیار سبک و نصب آن بسیار آسان است از همین رو این لوله ها نیز در زمره لوله های اقتصادی برای مشتریان به شمار می آید.

 تفاوت کاربرد لوله پلی اتیلن و پلی پروپیلن

استفاده از لوله های پلی اتیلن   پلی پروپیلن در زمینه های مختلف است که به دلیل نوع ساختار ویژه آن سبب شده تا تفاوت هایی در نوع کاربرد آنها وجود داشته باشد. از مهمترین کاربردهای این لوله ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاربرد لوله پلی اتیلن

این لوله ها  به دلیل ساختار خاصی که دارند عمدتا کاربری خاص خود را دارند. این لوله ها را می توان به رنگ سیاه رنگ یا رنگ های تیره در بازار دید. از آنجا که مقاومت زیادی در برابر عبور سیالات مختلف دارد و نوع اتصالات آن حرارتی و جوشی است از همین رو عمدتا این ویژگی ها سبب شده تا بیشتر برای شبکه توزیع آب شهری مورد استفاده قرار می گیرد. این لوله ها برای آبرسانی در صنعت کشاورزی، سیستم انتقال گاز فشرده، انتقال مواد شیمیایی و نیز مخازن تصفیه فاضلاب کاربرد دارد.

کاربرد لوله پلی پروپیلن

این لوله ها که عمدتا در بازار به رنگ سبز یا سفید دیده می شود نیز می تواند برای شبکه های آب و فاضلاب کوچک در سطح خانگی مورد استفاده قرار گیرد. این لوله ها نیز در برابر عبور سیالات مقاومت بالایی دارد، همچنین تحمل دمایی آن نیز در محدوده 50 تا 80 درجه سانتیگراد است از همین رو برای سیستم آب سرد و گرم نیز می توان از آن استفاده کرد. از دیگر کاربردهای این لوله های می توان به انتقال پسماند صنعتی، انتقال آب و فاضلاب در حجم و نیز هواگیری لوله های خروجی فاضلابی اشاره کرد.

مقایسه قیمت پلی اتیلن و پلی پروپیلن

یکی از مهمترین دغدغه های مشتریان در زمان خرید لوله پلی پروپیلن و پلی اتیلن تفاوت قیمت آن می باشد. نکته مهمی که باید در زمان خرید هر یک از این محصولات در نظر بگیرید عواملی است که در قیمت نهایی آن تاثیر دارد. قیمت گذاری این لوله ها در زمان خرید به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به مهمترین این موارد اشاره می شود:

قیمت لوله پلی اتیلن

خلوص ماده اولیه

این موضوع را می توان در میزان شفافیت و کیفیت ظاهری لوله ها در هنگام خرید مشاهده کرد. طبیعی است که هرچه میزان خلوص مواد اولیه بیشتر باشد  نشان دهنده کیفیت بالای این لوله ها است. در نتیجه لوله ها گرانتر خواهد بود. از طرفی اگر لوله ها از مواد بازیافتی تولید شده باشد میزان شفافیت محصول کمتر بوده در نتیجه قیمت آن نیز کمتر خواهد بود.

میزان تحمل فشار

این موضوع به خاصیت الاستیسیته یا همان انعطاف پذیری لوله بر می گردد. هر چه میزان تحمل فشاری لوله ها بیشتر باشد توان آن در برابر نوسان فشاری که سیالات در زمان عبور از لوله وارد می کند افزایش می یابد، در نتیجه طبیعتا قیمت لوله ها گران تر خواهد بود.

گریدهای کیفی لوله

این لوله ها با گرید بندی های مختلف نامگذاری می شوند، هر چه عدد درج شده روی این لوله ها بیشتر باشد نشان دهنده خلوص بالای این لوله ها بوده و قیمت آن بیشتر می شود.

قیمت پلی پروپیلن

همانطور که عوامل مختلفی در قیمت نهایی لوله های پلی اتیلنی تاثیر دارد، عوامل مختلفی نیز بر قیمت لوله های پلی پروپیلن تاثیر دارد که مهمترین آن ها عبارت است از قیمت مواد اولیه مورد استفاده در تولید این لوله ها، مواد معدنی مورد استفاده در ترکیبات تولید لوله، درصد خلوص مواد اولیه و برند تولید کننده. در نظر داشته باشید که هر یک از این عوامل شاخص هایی دارد که در زمان خرید محصول باید به دقت به آن توجه کنید.

 خلاصه تفاوت پلی اتیلن و پلی پروپیلن

همانطور که گفته شد هر کدام از انواع لوله های پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی کاربرد خاصی دارند که باید به تناسب نوع کاربری آن انتخاب و خریداری شود. اطلاع از تفاوت های این لوله ها نیز بسیار کمک کننده است، باید بدانید که این تفاوت ها در هزینه نهایی نیز تاثیر دارد علاوه بر موارد گفته شده در قیمت هر یک از این لوله ها عوامل دیگری مانند برند، هزینه حمل و نقل، هزینه تولید، اندازه و میزان لوله مورد نیاز و در نهایت نوسانات ارزی نیز بر قیمت این لوله ها تاثیر مستقیم دارد، از همین رو در زمان خرید همه این موارد را مورد توجه قرار دهید.

### پایان خبر رسمی