گیربکس خودرو؛ وظیفه، انواع و قطعات

فلایویل با دو قطعه دیگر به نام صفحه و دیسک کلاچ در ارتباط است. این قطعه به دسته دنده وصل است و با حرکت دادن آن، دندههای محور زیر جابهجا میشوند. وقتی موتور روشن میشود، قدرت آن به یک قطعه به نام فلایویل انتقال مییابد. به عبارت دقیقتر، در گیربکس ، یک کامپیوتر، کلاچ و فرآیند تعویض را کنترل میکند. این محور با سرعت متغیر میچرخد و نیروی گیربکس را به دیفرانسیل منتقل میکند. با چرخش چرخها، در نهایت خودرو شروع به حرکت میکند. اما در دولت نهم این ایده تشدید شده به طوری که از سال ۸۵ و همزمان با رونمایی از موتور ملی در شرکت ایران خودرو از سوی احمدینژاد رییسجمهوری به شرکتهای خودروساز به طور جدی این امر تکلیف شد. محور زیر یا شافت واسط وظیفه دارد نیروی گشتاور را از محور محرک به متحرک منتقل نماید که با استفاده از چرخ دندههایی که روی آن قرار دارد محور اصلی گیربکس در ارتباط است و چرخدندههای ورودی این محور با چرخدندههای محرک گیربکس متصل است و نیروی گشتاور تولید شده را با همان سرعتی که دارد به سمت شافت خروجی منتقل میکند.

قوانین واردات خودرو برای شروع حرکت بدون کلاچ باید دسته دنده را در حالت دنده 1 قرار دهید و همزمان با استارت زدن، پدال گاز را کمی فشار داده تا موتور اتومبیل روشن شود و شروع به حرکت کند. قطعهای است که راننده با استفاده از آن، دندههای محور زیر را تغییر از مالیات نقل و انتقال خودرو چه می‌دانید؟ میدهد. گیربکس منوتیک یا نیمه اتومات یکی دیگر از انواع گیربکس خودرو است و بدین صورت عمل میکند که تعویض دنده برای راننده بسیار کارآمدتر از نوع دستی است و به صورت اتومات انجام میشود اما راننده به صورت دلخواه میتواند دندهها را زیاد یا کم کند که با استفاده از پدال شیفتر تعویض دنده انجام میشود که در انواع مختلفی دسته بندی میشود. با وجود این، گیربکس غیرهمگام به دلیل استحکام بالا و ساختار مقاوم تا اوایل دهه ۶۰ میلادی در خودروهای باری مورد استفاده قرار گرفت. قطعهای است که روی میل ماهک قرار میگیرد و با فشار دادن به دندههای محور زیر، آنها را با دندههای محور خودرو اصلی درگیر میکند. قطعهای است که دارای چندین دنده ثابت است که با دندههای محور زیر درگیر میشوند.

در این صورت، چرخ دنده انتخاب شده روی شفت اصلی گیربکس، با یک چرخ دنده روی شفت متحرک گیربکس، همگام میشود. در این حالت اگر وزن و بار خودرو ، زیاد باشد و یا سربالایی شدیدتر شده باشد ، به طوری که احساس کنید موتور خودرو نمی تواند با دنده 4 نیز سرعت خود را حفظ کند ، باید مجددا دنده را معکوس کنید و این پروسه بسته به نوع خودروی شما ادامه پیدا میکند تا از سربالایی خلاص شوید؛ احتمالا در این سربالایی ها کامیون هایی را دیده اید که با چند تن بار با دنده یک ، سرعت بالای موتور و سرعت کم چرخ ها در حال طی این مسیر هستند.( دور بالای موتور کامیون ها را از صدای زیاد موتورشان و دود خروجی زیاد می توان فهمید). وظیفه سوم جعبه دنده یا گیربکس خودرو تعیین جهت خودرو به سمت عقب و جلو و کنترل آن است و در برخی مواقع به دلیل زیاد شدن سرعت، از قدرت حرکت معکوس برای کاهش سرعت و لیز خوردن خودرو توسط گیربکس این کار انجام میشود. تعویض دنده نرم یکی از اساسیترین روشهایی است که انجام صحیح و اصولی آن سبب افزایش عمر جعبه دنده و فشار کمتر به آن میشود و مانع از انتقال وزن ناخواسته به قسمت جلوی اتومبیل میشود.  ​​​!

نسخه لیموزین سمند با نام سریر به عنوان یکی از خاصترین نسخهها در تاریخچه سمند محسوب میشود که در تعداد محدود تولید و به بازار عرضه شد. اما با پیشرفت تکنولوژی، این نوع گیربکس تنوع بیشتری پیدا کرد و نمونههای فعلی از نظر عملکرد با گیربکسهای قدیمی قابل مقایسه نیستند. از تغییرات ظاهری مدل پلاس نسبت به مدل معمولی میتوان به تغییر رنگ لچکیهای عقب، آینه بغل جدید، گل پخشکنهای جلو، کیلومترشمار جدید و پنل لمسی سیستم تهویه مطبوع اشاره کرد. این کراساوور کامپکت از سال ۹۶ زیر پای مشتریان ایرانی قرار گرفته و هر چند شبیه به مدل است اما طراحی جدیدتری دارد. بر اساس بند ۱۸ این طرح، هر فرد حقیقی یا حقوقی میتوانست به شرط صادرات خودرو، قطعات خودرو، نسبت به واردات خودرو تمام برقی و هیبریدی یا واردات خودروی بنزینی یا گازسوز با برچسب انرژی ث () و بالاتر و شاخص ایمنی سه ستاره و بالاتر براساس گواهیهای استاندارد معتبر، معادل ارزش مالی صادرات خود اقدام کند. قطعهای است که با حرکت دادن پدال کلاچ، دیسک کلاچ را به سمت صفحه کلاچ فشار میدهد یا از آن جدا میکند. نسخههای مدرنتر گیربکس دو کلاچه، خودکار هستند و یک کامپیوتر کلاچ و فرایند تعویض دنده را کنترل میکند.